Ena izmed bralk je komentirala prispevek z naslovom”Ta teden na policah”, in sicer glede škatlice z majhnimi predmeti, ki se začnejo na črko K. Zanimalo jo je, če ji lahko napišem, kje se najde ta vrstni red učenja glasov in zakaj je K prvi. Glede na to, da bi odgovor lahko zanimal še koga, sem se odločila, da odgovor na komentar podam kar v tem prispevku. K pripravi članka sem k sodelovanju povabila kolegico, montessori pedagoginjo za otroke v starosti 0-6 let. Povabilu se je velikodušno odzvala, za kar se ji najlepše zahvaljujem.
Otroci se že kot dojenčki začnejo zavedati svoje okolice in spoznavajo predmete, ki jim jih mi poimenujemo. Potem sami spregovorijo in še bolj jih zanima, kaj jih obdaja. Ugotovijo da imajo besede pomen… in nekoč (če ne prej v šoli) bodo besede tudi zapisovali. Besede pa so sestavljene iz glasov. Če otrok sliši glasove v besedi, bo brez težav besede zapisoval in tvoril stavke. V zelo veliko pomoč mu bo, če se bomo že v predšolskem obdobju igrali z njim prepoznavanje glasov, takrat, ko sem jim to zdi zelo zabavno in zanimivo. Mogoče se večini staršev zdi, da sodi učenje glasov v šolo. »Sama sem opazila da je mojemu sinu igra glasov zelo všeč. Tako kot druge stvari, tudi to spoznava preko igre. Zelo primeren je čas v avtu, v trgovini, na sprehodu, … kjer nas obdaja mnogo stvari«, pravi kolegica.
Pri igri z glasovi otrok prepoznava posamezne glasove v besedi, ugotovi, da so besede sestavljene iz posameznih glasov. Kasneje bo odkril simbole (črke), ki predstavljajo glasove. Učenje glasov pa poteka postopoma. Začnemo s prepoznavanjem prvega glasu v besedi. Ko otrok to osvoji nadaljujemo s končnim glasom. Šele kasneje iščemo srednji glas in vse ostale.
V branje priporočava knjigo “100 dejavnosti za učenje branja in pisanja po metodi Montessori” (Marie-Helene Place). Člani Cici kluba ali Sveta knjige jo v klubu lahko kupite ceneje. Na voljo jo imajo tudi v Mladinski knjigi ali pa si jo sposodite v knjižnici.
Za bolj poglobljeno branje dodajava še knjigo “Montessori Read & Write, A parent’s guide to literacy for children“, avtorja Lynne Lawrence.
KAKO IGRAMO IGRO Z GLASOVI?
1. Začnemo z enim predmetom (brez možnosti napake)
To lahko izvajate mimogrede, ko kaj delate. Npr. v kuhinji, ko mešate rečete otroku: »V roki imam nekaj kar se začne na »ž«. Kaj je to?« Otrok odgovori žlica. Ali v kopalnici: »V roki imam nekaj kar se začne na »m«. Milo. V njegovi sobi…in tako nadaljujete s poimenovanjem še drugih predmetov. Presodite koliko je otroku na začetku to zanimivo, da ne bo preveč.
Lahko pa se usedete na tla ali k mizi in pred sebe položite tri predmete (npr.: svinčnik, kamen, balon). V roko primete kamen in rečete: » V roki imam nekaj kar se začne na »k«. » Otrok odgovori kamen. Vi lahko rečete: »Ja, kamen se začne na »k«. Enako še z ostalima dvema predmetoma.
S časoma se kar sami vključijo v igro in oni vas sprašujejo na enak način in nosijo predmete v roki. To lahko začnete že pri starosti 2 leti in pol. Takšno vajo ponavljate nekaj tednov.
2. Dva ali trije predmeti in en pravilen odgovor
Pred otroka položite dva ali tri predmete (gumb, šilček, ključ). Rečete: »Mi daš predmet, ki se začne na »k«. Otrok vam da ključ. Odgovorite mu: » Res je ključ se začne na »k«. Če se zmoti in vam poda gumb, rečete: »Gumb se začne na »g«. Ključ se začne na »k«.
3. Izbira med več predmeti v sobi ali v naravi
Vidim nekaj, kar se začne na »m«. Otrok se razgleda po sobi in išče predmete: miza, mami, muca, itd. Ni le enega predmeta, iščemo čim več besed na to črko. Starost otroka je okrog tretjega leta. Prej pa mora že znati prvi dve vaji.
V naslednjih prispevkih bom spregovorila še več o tem. Je pa igra z glasovi nekakšen uvod k uporabi peščenih črk, ko otrok poveže glas s simbolom. V montessori vrtcih imajo to dejavnost stalno na policah.
Da še konkretno odgovorim na komentar. Črko K sem izbrala naključno. Ni pomemebno s katerim glasom začnemo, kar nam pač pride na misel. Edino “r” sodi med težje, ker ima kar nekaj otrok težavo pri izgovorjavi. Doma sem našla največ predmetov, ki se začnejo na k. Ne bi bilo pa prav nič narobe, če bi bili v škatlici predmeti z različnimi glasovi za prvo stopnjo igre z glasovi (npr. kolo, avto, nit). Je pa zelo težko zbrati vse te majhne predmete, meni jih veliko manjka. Če imate doma veliko majhnih predmetov, sedaj veste, kako jih lahko uporabite:)
Najlepša hvala za odgovor! super navdušena sem za razlago vsega tega in tudi, da boste tudi tej temi posvetili nekaj pozornosti. Knjigo ki jo navajate pa smo si tudi že priskrbeli, samo uporabljati je še nismo začeli … Veseli me, da se je končno našla spletna stran kjer človek lahko kaj vpraša in kjer dobi konkretne odg. na te teme. Najlepša hvala za pripravljenost in deljenje svojih znanj na takšen način!
Vse dobro!
Marinka